تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/05/18 - 08:48
کد خبر: 478425

پرونده ویژه| جریان شناسی احزاب در انتخابات ۱۴۰۲« بخش نخست»؛

چالش‌های مجلس دوازدهم/ از تحریم تا آرایش جریان‌های سیاسی در انتخابات

چالش‌های مجلس دوازدهم/ از تحریم تا آرایش جریان‌های سیاسی در انتخابات

همزمان با آغاز فعالیت جدی گروه ها و احزاب سیاسی برای حضور موثر در انتخابات دوازدهم مجلس شورای اسلامی در این گزارش قصد داریم تا ضمن جریان شناسی صحنه کلی انتخابات به حواشی و اخبار چند وقت اخیر در این خصوص بپردازیم.

به گزارش گروه سیاسی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ همزمان با نزدیک شدن به دوازدهمین دور از انتخابات مجلس شورای اسلامی و آغاز پیش ثبت نام داوطلبان، احزاب و جریانات سیاسی برای بدست آوردن کرسی‌های این دور از انتخابات کار خود را آغاز نموده اند.

در این میان در چند روز اخیر برخی از احزاب سیاسی با صدور فراخوان و بیانیه‌ها وارد فاز عملیاتی نیز شده‌اند؛ از این رو در این گزارش قصد داریم تا ضمن جریان شناسی صحنه کلی انتخابات به حواشی چند وقت اخیر و مواضعی که هر کدام از طیف‌ها در برابر هم اتخاذ نموده‌اند بپردازیم.

طیف‌های سیاسی که در مجلس فعلی حضور دارند کدامند؟

مجلس یازدهم در انتخابات سال 1398 بر اساس آمار با اکثریت جریان اصول‌گرا و اقلیت جریان سیاسی اصلاح طلب و تعداد محدودی از نمایندگان مستقلیون تشکیل شد. درجبهه اصول گرایان پیروز در انتخابات نمایندگان مختلفی از گروه‌های سیاسی تحت سازماندهی شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی از قبیل «جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی»، «جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی»، «جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی»، «جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی» و «حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی» وهمچنین « جبهه پایداری انقلاب اسلامی»، به مجلس راه یافتند که فارغ از اختلافاتی که بر سر حضور برخی افراد در لیست و سر لیست‌ها درون این جریان سیاسی وجود داشت در نهایت تعداد ۲۳۸ نفر از نمایندگان اصولگرایان، ۱۸ نفر از نمایندگان اصلاح‌طلبان و ۳۸ نفر از نمایندگان به صورت مستقل راهی بهارستان شدند. 

اصلاح طلبان در مقابل رویکرد انتقادی به سیاست های جاری کشور بخصوص در زمینه اقتصادی، فرهنگی و سیاست خارجی داشته و در برابر، اصولگرایان که در نهادهای انتخابی حضور دارند انتقادات تندی را تا کنون مطرح ساخته‌اند بهر حال طبیعی به نظر می‌رسد که کفه انتقاد اصلاح طلبان در انتخابات سنگین از رقیب سیاسی خود باشد. 

از سوی دیگر در ماه‌های اخیر علاوه بر جریان اصولگرا، تحرکاتی در بین جریان اعتدالیون سیاسی ایران نیز به چشم می‌خورد. از یک سو طیف اطراف «حسن روحانی» که به حزب «اعتدال و توسعه» معروف هستند در حال شکل دادن تیم‌های انتخاباتی خود هستند. در سوی دیگر هم به‌نظر افرادی که در اطراف «علی لاریجانی» تجمع کرده‌اند، بعد از رد صلاحیت او در انتخابات ریاست جمهوری 1400 حالا به‌دنبال جبران مافات برای تشکیلات و جریان خود هستند. 

فعالیت تشکیلاتی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان

جریان اصلاحات در اولین قدم برای انتخابات سال جاری، رئیس و هیات رئیسه جبهه اصلاحات را تعیین کرد. آذر منصوری به عنوان رییس، محسن آرمین به عنوان نایب‌رئیس اول، طاهره نقی‌ئی به عنوان نایب‌رئیس دوم، بدرالسادات مفیدی به عنوان دبیر و جواد امام به عنوان سخنگوی این جبهه  انتخاب شدند.

اصولگرایان نیز فعالیت انتخاباتی خود را در قالب دو تشکل اصلی خود یعنی شورای ائتلاف و شورای وحدت دنبال می‌کنند. منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت با اشاره به روند انتخاب گزینه‌های اصلح لیست شورای وحدت، اظهار کرد: « شورای وحدت در دو مرحله انتخاب گزینه‌های لیست خود را در دست بررسی دارد، اول نمایندگان فعلی را ارزیابی می‌کنیم، دوم در برخی دیگر از شهرها بر اساس چارچوب شورای وحدت، کاندیداهای جدید را انتخاب می‌کنیم. در دو هفته آینده گفتمان و شعار انتخاباتی را در حوزه تحول خواهی و انتخابات اعلام می‌کنیم که مبتنی بر بیانات رهبری انقلاب است.»

جبهه پایداری انقلاب اسلامی هم فعالیت های انتخاباتی خود را آغاز کرده است. مجید متقی فردرباره فعالیت انتخاباتی این تشکل سیاسی گفت: «جبهه پایداری از مدت‌ها پیش موضوع انتخابات را در دستور کار خود قرار داده و کمیته انتخابات را فعال کرده است ولی موافق انتخاباتی شدن زود هنگام فضای جامعه نیست. در حال حاضر با رصد فضای سیاسی‌ کشور و برگزاری جلسات تحلیل وبررسی، تلاش می‌شود بایسته‌های انتخابات مطابق با افق های مرسوم امامین انقلاب پیگیری شود.»

نزاع اصلاح‌طلبان در صحنه/ جریان شناسی (اصلاحات) در انتخابات 

بررسی روند تحرکات اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش روی مجلس بیانگر آن است که جریان اصلاحات همچنان درباره مشارکت یا عدم مشارکت در انتخابات دچار چالش‌های اساسی هستند، مدافعان تحریم انتخابات که هسته سخت این جریان را نمایندگی می‌کنند و از آن‌ها تحت عنوان اصلاح‌طلبان ساختاری یاد می‌شود، با شرط‌‌گذاری برای نهاد‌های قانونی، تلویحا یا تصریحا از تحریم انتخابات سخن می‌گویند.

عناصر این جریان بعضا به دلیل سوابق محکومیت و جرایم امنیتی، هیچ نقطه بازگشتی برای خود تصور نمی‌کنند، بنابراین چاره کار را در تحریم می‌بینند. سوی دیگر، اما اصلاح‌طلبان نهادی هستند که به رغم انتقاداتی که دارند، حاضر نیستند با هسته سخت اصلاحات همسو شوند و بلکه اصرار به حضور در انتخابات بر اساس چارچوب‌های قانونی دارند. این جریان اگرچه درصد قابل توجهی از اصلاحات را در برمی‌گیرند، اما اقتدارگرایی هسته سخت مانع از نقش‌آفرینی بیشتر آن‌ها شده است.

با این حال، بررسی جدیدترین کنش‌های اصلاح‌طلبان بیانگر آن است که آنان برای جلوگیری از اختلافات درونی، می‌کوشند به کارنامه خوانی حاکمیت یکدست طی دو سال گذشته بپردازند و به موجب آن مجموعه گزاره‌های معناداری را علیه نظام طرح و بیان کنند. 

اصلاح‌طلبان به باقی بودن شکاف میان قدرت و مسئولیت حتی در حاکمیت یکدست اشاره و مسئله اساسی را وضوح یافتن این واقعیت بیان می‌کنند که ساختار جمهوری اسلامی اصولاً نیازمند اصلاحات است. 
اصلاح‌طلبان با بیان اینکه مشکل کنونی کشور به دیدگاه مسئولان ارشد نظام باز می‌گردد که همچنان به «انقلاب دائمی» می‌اندیشند، تأکید می‌کنند که مسئولان ارشد نظام دنبال «هدایت انقلابی» جامعه به‌سوی تمدنی مذهبی و فراملی هستند و برای طرح‌هایشان هم پاسخگو نیستند.

روزنامه شرق به نقل از علی‌محمد نمازی عضو ارشد حزب کارگزاران نوشته است: از مجموع شرایط و نظر‌ها من برداشتم این است که برخی نمی‌خواهند اصلاح‌طلبان در انتخابات ثبت نام کنند تا هزینه ردصلاحیت از دوششان برداشته شود. با این شرایط من باور دارم جبهه اصلاحات باید موضع می‌گرفت و می‌گفت همه چهره‌های شاخص در انتخابات ثبت نام کنند تا اگر قرار باشد همه ردصلاحیت شوند، حداقل معلوم شود که نگذاشتند اصلاح‌طلبان در انتخابات وارد شوند. حتماً سکوت گزینه مناسبی نیست. اصولگرایان که راحت‌اند و می‌دانند که تأیید صلاحیت می‌شوند؛ این اصلاح‌طلبان هستند که نمی‌دانند شرایط چگونه پیش خواهد رفت!

مروری بر حواشی و اخبار و رویداد های اخیر جریان های سیاسی و چهره های انتخاباتی 

حداد عادل: از افراد کارآمدتر حمایت خواهیم کرد

اواخر خرداد ماه رئیس شورای ائتلاف در وبیناری با مسوولان شورای ائتلاف سراسر کشور گفت: مجلس انقلابی است اما اگر تعدادی از نمایندگان عملکرد ضعیفی داشتند از افراد کارآمدتر حمایت خواهیم کرد.

مجمع شورای ائتلاف با 50 حزب و تشکل برگزار شد

مجمع عمومی 50 حزب و تشکل عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با حضور بیش از ۲۰۰ تن از فعالان سیاسی کشور و اعضای  احزاب و تشکل‌های شورای ائتلاف عصر امروز (چهارشنبه، 31 خرداد) در محل ستاد سمن‌های شهر تهران برگزار شد.

جلسه شورای ائتلاف با قالیباف و محسن رضایی

هفته گذشته شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در محل ساختمان مشروطه جلسه ای با حضور رئیس مجلس و دبیر شورای هماهنگی سران قوا برگزار کرد. در این جلسه دبیران سراسر کشور این شورا به طرح سوالات و ابهامات خود با روسای مجلس، شورای ائتلاف و دبیر شورای هماهنگی سران قوا پرداختند.

دومین نشست خبری سخنگو شورای ائتلاف 

سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در دومین نشست خبری این شورا که دوشنبه، 26 تیر برگزار شد، گفت: از چند ماه پیش کارگروه نظارت و ارزیابی را در این شورا تشکیل دادیم که مهم‌ترین وظیفه آن، نظارت بر عملکرد نمایندگان مجلس است و در هر گروه کارنامه‌های نماینده‌ها مشخص شده است، تا الآن 210 کارنامه در حال ارزیابی نهایی است.

حجاریان: اصلاح‌طلبان انتخابات را تحریم نمی‌کنند

حجاریان اخیرا با انتشار متنی پیشنهاد استعفای رئیسی را مطرح کرد گفت: من پیشنهاد می‌کنم دولت استعفا دهد و برود. هر چه زودتر، بهتر! البته اصلاح‌طلبان انتخابات را تحریم نمی‌کنند، اما دیگر دست به کار عبث نمی‌زنند، چون التفات پیدا کرده‌اند قانون کاغذ است و قدرت پشت قانون و مجری آن اهمیت فراوان دارد.

ورود اصلاحات با ژنرال های خود به انتخابات مجلس 

پیرموذن عضو جبهه اصلاحات و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: جریان اصلاحات با ژنرال‌های خود وارد انتخابات خواهد شد و مشارکت بالای 60 درصد خواهد بود.

انتخابات را تحریم نمی‌کنیم

رسول منتجب‌نیا دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی در جلسه دبیران استانی حزب جمهوریت ایران اسلامی، گفت: اهل تحریم انتخابات نبوده و نیستیم.

نشست سراسری رؤسای شورای وحدت کشور

نشست سراسری رؤسای شورای وحدت کشور با حضور منوچهر متکی، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی، محمدرضا باهنر و جمعی از رؤسای شورای وحدت سراسر کشور (دوشنبه، 26 تیر) برگزار شد، باهنر نیز در این نشست تاکید کرد: باید برای وحدت و دوری از تفرقه در جریان انقلاب تلاش کنیم.

جهانگیری سرلیست احتمالی اصلاح‌طلبان

مدیر مسئول روزنامه ابتکار و نماینده اصلاح طلب مجلس دهم گفت: بنده فکر می‌کنم آقای لاریجانی در انتخابات مجلس امسال شرکت نخواهد کرد و معتقد هستم زمین بازی آقای لاریجانی ریاست جمهوری خواهد بود. در تهران اگر بنا باشد یک جریان گفتمانی نزدیک به اصلاحات وارد انتخابات شود، چنین لیستی احتمالا به سرلیستی آقای جهانگیری شکل خواهد گرفت و بعضی از وزرای دولت سابق و بعضی از جوانان مثل آذری جهرمی و تعدادی از بانوان در این لیست قرار خواهند گرفت. البته جهانگیری با موضع گیری علیه سخنان وکیلی گفت: تصمیمی برای ورود به انتخابات ندارم.

آرایش اصلاحات در جهت رادیکالیزم

حسین مرعشی اواخر اسفند سال گذشته و پس از اعلام کناره گیری بهزاد نبوی از ریاست جبهه اصلاحات گفت: بعضی از دوستان اساسا معتقدند که ادامه ریاست آقای نبوی مناسب با فضای سیاسی پسامهسا نیست؛ در واقع فضا رادیکال‌تر شده. آقای نبوی همیشـه در شرایط اجمـاع آرا رئیس‌ می‌شد. اگر اجماع نباشد، ایشان از پذیرش مجدد مسئولیت پرهیز می‌کند.

جبهه اصلاحات آرایش جدیدی به خود گرفت

 سیدحسن رسولی عضو جبهه اصلاحات در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی فارس با اشاره به برگزاری دومین جلسه از اعضای جدید این جبهه، گفت: دومین جلسه مجمع جدید جبهه اصلاحات برگزار شد و خانم آذر منصوری با رأی اعضا به عنوان رئیس جبهه اصلاحات انتخاب شد. وکیلی نیز در این رابطه گفت: پیام انتخاب آذرمنصوری تغییر رویکرد تعاملی اصلاحات به رویکرد رادیکال و تقابلی است، بنده فکر می‌کنم این آرایش فعلی جبهه اصلاحات ذیل گفتمان کنشگری رادیکال است.

کمیته های 5 گانه جبهه اصلاحات تشکیل شدند

در مجمع جبهۀ اصلاحات ابراهیم اصغرزاده رئیس کمیتۀ سیاسی، علی باقری رئیس کمیتۀ برنامه‌ریزی، علی شکوری‌راد رئیس کمیتۀ استان‌ها، محمود صادقی رئیس کمیتۀ ارزیابی و رضا سالیانی رئیس کمیتۀ رسانه شدند. سید حسن رسولی، افشین حبیب‌زاده، شهیندخت مولاوردی، عماد بهاور، صفر اسلامی، احمد شریف، فاطمه سعیدی،  اسدالله عابدی، جواد امام و  بدرالسادات مفیدی دیگر اعضای هیئت‌رئیسۀ این کمیته‌ها هستند.

 جریان انقلابی با لیست واحد شورای ائتلاف وارد انتخابات می شوند

دبیرکل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی گفت: نیروهای انقلابی در هر شرایطی منافع عمومی را ترجیح خواهند داد و بدون شک با یک لیست واحد تحت عنوان شورای ائتلاف در انتخابات ورود خواهند کرد.

اصلاح‌طلبان، فعالیت با محوریت خاتمی یا نهاد اجماع‌ساز؟

عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با اشاره به برنامه اصلاح‌طلبان برای ورود به انتخابات گفت: قرار بر این است که نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان جلساتی را برگزار کرده و در موضوع انتخابات بیندیشند و دغدغه‌هایی که اصلاح‌طلبان دارند را پیگیری کنند.

می توانیم به سمت مشارکت بالای 60 درصد برویم

مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری در گفت‌وگو با فارس گفته بود: من در رابطه با انتخابات سال آینده معتقدم می‌شود شرایط به سمتی برود و اتفاقاتی بیفتد که ما  مشارکت بالای 60 درصد را تجربه بکنیم و این برای بقای نظام و پایداری نظام بسیار مهم است

 شریان هم برای نقش آفرینی در انتخابات اعلام آمادگی کرد

شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی با صدور بیانیه‌ای‌ ضمن استقبال از بیانات مقام معظم رهبری، آمادگی خود را برای نقش‌آفرینی در انتخابات اسفندماه امسال اعلام کرد.

 از هر ظرفیتی برای انسجام نیروهای فعال انقلاب استفاده می‌کنیم

معاون احزاب و تشکل‌های سیاسی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفت: از هر ظرفیتی برای انسجام نیروهای فعال انقلاب استفاده می‌کنیم و به دنبال تجمیع نیروهای انقلاب هستیم.

می‌توانیم به سمت انتخاباتی با مشارکت بالا برویم

مهر علیزاده معاون رئیس جمهور در دولت هشتم گفت: به نظر بنده هنوز زود است در رابطه با میزان دقیق مشارکت مردم در انتخابات مجلس آینده اظهارنظر کنیم ولی در کل می‌توانیم به سمت انتخابات با مشارکت بالا برویم.
 

نیم نگاهی بر احزاب 

حزب موتلفه اسلامی کجاست؟ 

این حزب قدیمی هم در حال حاضر فعالیت قابل ندارد و عمده بروز فعالیت آنها به مواضع هفتگی آنها برمی‌گردد. موتلفه اگرچه حامی دولت است، اما دبیرکل این حزب اخیرا نسبت به عملکرد وزیر صمت انتقاد داشته است. در زمینه مذاکرات هسته‌ای هم موتلفه مخالفت خود «با مذاکراتی که بوی سازش بدهد را اعلام کرده است.» با این حال این حزب معتقد است باید به دولت برای پیشبرد برنامه های خود وقت داد.

از سویی بادامچیان در بیان مواضع موتلفه، از اصلاح طلبان بخاطر انتقاد به گشت ارشاد و نوع موضع گیری آنها در قبال مسأله حجاب انتقاد کرد. او گفت:« اصلاح طلبان تندرو که در یک بن بست و انزوای سیاسی گرفتار شده اند با مواضع افراطی و طغیان علیه مبانی نظام اسلامی و حتی نسبت به احکام ضروری اسلام، می خواهند خود را مطرح کنند، زیرا حرفی برای گفتن ندارند. سوابق تاریک آنها در گذشته و در دوران اصلاحات، اعتباری برایشان نگذاشته است، لذا حریم و حرمت شکنی را پیشه کرده اند که متاسفانه گاه به مخرج مشترک با دشمنان اسلام و ایران می‌رسند.آنها با این روش غلط هرچه بیشتر به سقوط خواهند رسید و بدانند که ملت با آنها هیچ نوع همراهی نخواهد داشت، ضمن اینکه قانون شکنی هم عواقب خود را دارد.»

جامعه اسلامی مهندسین:

در روزهای اخیر پانزدهمین مجمع عمومی جامعه اسلامی مهندسین با حضور اعضای این تشکل و نماینده وزارت کشور برگزار شد و اعضای جدید انتخاب شدند. محمدرضا باهنر ، محمدرضا پورابراهیمی،علیرضا خجسته پور، احمد نیکفر، محمدمهدی زاهدی، سید مهدی هاشمی، حمیدرضا فولادگر و جبار کوچکی نژاد از مهمترین اعضای انتخاب شده هستند.

از سویی باهنر که دبیرکل مجمع نیروهای خط امام و رهبری هم هست، طی روزهای گذشته مصاحبه‌ای درباره مسأله حجاب داشت که در آن گفت:« یک زمانی آقای احمدی‌نژاد می‌گفت یک شاخه و دو شاخه از موی بانوان بیرون باشد، مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما گاهی این دو شاخه می‌شود چهار شاخه اگر شد ۴۰ شاخه و بعد ۴۰۰ شاخه و اگر روسری رفت کنار و یواش یواش شلوار هم کوتاه شد و دامن هم آمد بالا چه می‌شود؟»این مصاحبه و شیوه بیان باهنر با واکنش های‌ انتقادی روبرو شد.

او همچنین به ریشه های مشکلات اقتصادی اشاره و خطاب به دولت گفت: «باید متوجه شویم که اقتصاد کلان ما مشکل دارد و هیچ یک از دولت‌ها مقصر نیستند. اگر بخواهیم گردن همدیگر بیندازیم که بانیان وضع موجود تورم ۴۴ درصدی تحویل دادند؛ حالا شماها می‌خواهید چه کار کنید؟ می‌خواهید آن را روی۷ درصد بیاورید؟ همین هم راه حل دارد من نمی‌گویم راه حل ندارد اما جراحی خیلی سختی می‌خواهد و همین مسائل پیش می‌آید.»

جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت

در جریان انتخابات اخیر هیات رییسه جبهه پیشرفت رفاه و عدالت، سیدشهاب الدین صدر به عنوان دبیرکل انتخاب شد. همچنین در جریان این نشست عضویت دو حزب تمدن اسلامی و حزب مستقل کار توسط شورای مرکزی جبهه پیشرفت برای پیوستن به این جبهه تصویب شد.

طی ماه‌های اخیر از دیگر فعالان و تشکل های سیاسی اصولگرا از جمله شورای ائتلاف اصولگرایان، جبهه پایداری، جمعیت جانبازان و ایثارگران خبر چندانی در دست نیست و فعالیت آنها چندان بروز و ظهور ندارد.

کارگزاران سازندگی:

حزب کارگزاران پس از تغییر دبیرکل خود که چند ماه از آن می‌گذرد، دچار تحول چشمگیری نشد، این حزب مواضع خود را از طریق روزنامه سازندگی اعلام کرده و در این مدت اخیر نسبت به بازداشت مصطفی تاجزاده ، گشت ارشاد و برخی عملکردهای دولت به خصوص در زمینه اقتصادی به بیان نقطه نظرات خود پرداخت. مرعشی اخیرا در گفت‌وگویی برنامه‌های اقتصادی دولت را مورد نقد قرار داد. او گفت که « دولت آقای رئیسی تورم را حدود ۴۰ درصد از آقای روحانی تحویل گرفت و تا الان براساس پیش بینی های تمام کارشناسان خوش بین ۶۰ درصد به بالا است. براساس بررسی اقتصاددانان بدبین بالای صد است. باید فکری به حال این کرد.»

اتحاد ملت:

این حزب اصلاح طلب که آذر منصوری دبیرکل آن است، در روزهای اخیر گزارشی از حادثه متروپل آبادان را تهیه و بخش هایی از آن را منتشر کرده است. اتحاد ملت در این گزارش از قوه قضاییه خواسته است که «نسبت به تشکیل پرونده و برگزاری دادگاه علنی با حضور خانواده جانباختگان و خبرنگاران، برای رسیدگی به اتهامات نهادها و اشخاص دست اندرکار و موثر در عواملی که منجر به فروریزی ساختمان شده، اقدام کند.»

دبیر کل حزب اتحاد ملت هم مانند دیگر تشکل های سیاسی همفکر خود نسبت به عملکرد گشت ارشاد انتقاداتی را مطرح کرده است‏. منصوری در توییتی نوشت که «‏تنها راه پایان دادن به این مناقشه ویرانگر کنار گذاشتن همه رفتارهای سلبی و قهری در مواجهه با پوشش زنان است.» همچنین این حزب در بیانیه ای با نقذ جدی به عملکرد برخی گشت‌های ارشاد و از علما و نواندیشان دینی برای حل آنچه این تشکل سیاسی آن را مناقشه حجاب می‌خواند یاری طلبید.

حزب ندای ایرانیان:

این حزب اخیرا هفتمین کنگره خود را برگزار کرد. صادق خرازی دبیرکل سابق، از این حزب جدا شد و شهاب طباطبایی دبیر کل شد. ندای ایرانیان در تازه ترین موضع خود خواهان پاسخگویی دولت نسبت به عملکرد یکساله خود شد.

این حزب در سالگرد انتخابات هم بیانیه انتقادی نسبت به دولت منتشر کرد. ندای ایرانیان در بخشی از این بیانیه اعلام کرد که «صمیمانه امیدوار است حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی بتواند به وعده‌های خود عمل کرده و با حل مشکلات معیشتی، کام مردم ایران را شیرین کند و ...»

حزب جمهوریت ایران اسلامی:

کمیته سیاسی این حزب اخیرا در حال تهیه پیشنهاد خود برای اصلاح قانون احزاب است. همچنین این حزب منتقد بازداشت مصطفی تاج‌زاده بوده است. منتجب نیا دبیرکل این حزب هم نسبت به طرح برخی مسایل از تریبون نماز جمعه درباره موضوع حجاب انتقاد تندی کرد.

این حزب اصلاح طلب همچنین در بخش هایی از آخرین بیانیه انتقادی خود اظهار کرد:«انگار هیچ گوش شنوایی برای شنیدن و رفع درد و رنج مردم وجود ندارد و تنها معاندین و مخالفین کشور در حال بهره برداری هستند و نظام را ناکارآمد جلوه می‌دهند. در این خصوص و تا دیر نشده اهتمام ویژه بزرگان نظام را طلب می نماید.» جمهوریت همچنین در حال بازسازی برخی ارکان خود از جمله کمیته اقوام و مذاهب است.

همچنین در چند ماه اخیر مجمع روحانیون مبارز اولین جلسه حضوری خود پس از همه گیری کرونا را برگزار کرد. حزب اعتماد ملی هم پس از مخالفت با استعفای حضرتی دبیرکل خود، فعالیت موثری نداشته است اما به لحاظ تشکیلات داخلی به دنبال اصلاح اساسنامه و کاهش تعداد اعضای شورای مرکزی خود است.

گزارش از محمد جهاد

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top